2024.05.20.
  • 2024.05.20.

A HÉV-járműváltás helyet cserélt a fővárosi közlekedési projektekkel

By 2024.02.20. 0 210 Views

A bérlet-alku részeként az építési és a közlekedési miniszter elérte, hogy az állami HÉV-járműváltás helyet cseréljen fővárosi közlekedési projektekkel az uniós listán, így most ez utóbbiakat szorítja a 2026-os határidő – írja a Népszava.

A lap emlékeztet: Karácsony Gergely egy korábbi sajtótájékoztatón elmondta, hogy főváros 172 milliárd forintot költhet az elkövetkező években közlekedési projektekre uniós forrásból. Az állam által tervezett elővárosi és budapesti közlekedési beruházásokra fordítható keret ennek a többszöröse, eléri az ezer milliárd forintot. Hogy ezek az állami projektek megvalósuljanak, az a fővárosiak érdeke is, ezért ment bele a városvezetés a cserébe. Ennek megfelelően a magyar közlekedési fejlesztésekre biztosított uniós projektlistájából néhány fővárosi program átkerült a helyreállítási alaphoz, hogy helyet csináljanak az állami HÉV– járműcsere programnak.

HÉV-járműváltás: Lázár minisztériuma uniós pénzből valósítaná meg

A minisztérium HÉV-járműbeszerzést mindenképpen uniós forrásból valósítaná meg, és eredetileg a helyreállítási alapot (RRF) használták volna erre. A kormány EU-val vívott csatái miatt csak lassan nyílnak meg az uniós pénzcsapok, a helyreállítási alap nagyobbik hányada továbbra is zár alatt van. A probléma abból adódik, hogy a szabályok szerint a pénz csak 2026 augusztusáig érhető el, addig viszont a HÉV-járműcserét nem tudják lebonyolítani.

„A HÉV járműcsere és infrastruktúra fejlesztés átkerülne a később záruló IKOP program projektjei közé, míg onnan a helyreállítási alap fejlesztései közé sorolnák át a fővárosi villamosbeszerzéseket, valamint a villamos és troli hálózatbővítéseket”

– magyarázta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes.

A főváros 54 milliárd forint Európai Uniós forrásból vásárol járműveket. További 23 milliárd forintból fejlesztenék a villamos-infrastruktúrát is, és még 10 milliárdot az új trolibuszok által használt hálózat fejlesztésére költenének. Kiss hozzátette:

„A projektek megfelelően elő vannak készítve, így a 2026-os RRF határidő előtt befejezhetőek.”

(Kiemelt kép: MTI/Máthé Zoltán)

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

PestBudaiHírek